Carbon Jargon

 

Carbon Jargon

Carbon

Carbon zoals wij het kennen is een samenstelling van kunsthars (een epoxy) met carbonvezels versterkt.  Carbon bestaan uit koolstofvezels die door zuurstof arme verhitting tot wel 3000 graden extra verkoold zijn. De koolstofvezels zijn 5 tot 8 micrometer in doorsnee.

Gewoven carbon

Composiet met carbon vezels die in verschillende richtingen zijn gelegd, om plaatselijk bepaalde eigenschappen te krijgen, zoals comfort.

Carbon 3K 12K 24K?

K wat staat voor duizend en geeft het aantal koolstofdraden per bundel aan. Het verschil kun je altijd duidelijk waarnemen als een fietsframe blank gelakt is. Bij carbon fietsen is een frame vaak gemaakt van carbon tussen de 1000 en 12.000 draden per bundel. Dus 1K of 12K. 3K is veruit het meest gebruikt in de fiets industrie.

Unidirectional (UD Carbon)

Een composiet dat optisch zeer mooi is. De vezels zijn niet gebundeld of gewoven zoals bij 12K maar zijn samen geperst en lopen in een enkele richting.  UD carbon word vaak gebruikt in zadelpennen en velgen. Maar ook als laatse cosmetische afwerking van een blank gelakt fiets frame. UD carbon is vaak pre preg carbon.

Pre Preg

Pre preg komt van van de term vooraf geimpregneerd. Om de vezels van een carbon mat bij elkaar te houden en om het productieproces te vereenvoudigen word gebruik gemaakt van pre preg carbon. De carbon mat is dus al voorzien van een laag epoxy. En hoeft tijdens de fabricage van bv. een fietsframe niet achteraf toegevoegd te worden. Door verhitting in een oven word de epoxy weer vloeibaar en vormt zich zodoende naar de vorm van de mal.

Carbon Modulus

De modulus van Young, ofwel de elasticiteitsmodulus, geeft de stijfheid aan. De mate waarin een materiaal vervormd onder belasting. Hoe hoger de modulus des te stijver. De elastisciteits modulus wordt vaak uitgedrukt in gigapascal (GPa). Fietsframes zitten tussen de 200 (standaard) en de 400 GPa.

High Modulus

Sommige frames worden omschreven als gemaakt van high modulus carbon. High modulus carbon gebruikt alleen de kern van de carbon vezels. Na het verhitting proces worden de vezels nog eens gestript zodat alleen de ultra sterke kern overblijft. Dit word weer gebundeld en als carbon mat vervaardigd. Hiermee kan een licht frame gemaakt worden met een hoge stijfheid.

Monocoque techniek

De carbon frame onderdelen en buizen zijn samen in een mal gebruikt. Niet via lugs zoals oude stalen frames. Een monocoque bestaat dus niet uit een stuk. Maar in 2 delen. De achtervork en de voorste driehoek van de fiets worden op deze manier samen verlijmd. Sommige frame bouwers die frames custom made maken gebruiken nog deze techniek.

Lay Up

De wijze van het leggen van de vezellaagjes voordat ze met de kunsthars worden samengebracht. Via de vezellaagjes en vezel richtingen kun je een frame specifieke eigenschappen geven.

Nano tubes

Nano tubes zijn kleine busjes gemaakt van grafiet of een ander koolstof. Deze busjes hebben als doel om een ruimte in een velg of frame op te vullen waar teveel epoxyhars kan zitten. Epoxyhars is een zwakke schakel in de koolstof constructie. Het is relatief zwaar en breekt eenvoudig. Fabricanten zijn altijd op zoek naar de meest ideale verhouding van carbonvezels en epoxyhars.