Waar op letten bij het kopen van een carbon frame?  12 Verborgen Gebreken.

Op jacht naar een strakke gebruikte carbon fiets? Check deze 12 Cruciale punten voordat je tot aankoop overgaat.

Bij New Carbon hoor ik het vaak. Iemand begint met “ik heb via marktplaats een fiets gekocht maar…nu krijg ik de zadelpen niet omhoog” of “…de bidonhouders blijven rammelen”.

Na de aankoop van een gebruikte carbon racefiets of mountainbike kun je voor verassingen komen te staan. Dan staan wij natuurlijk voor je klaar. Maar het is beter om niet de problemen van de vorige eigenaar over te nemen. Hier volgen de 12 aankooptips van New Carbon!

 

1. De Zadelpen

Haal de zadelpen los en stel hem af op je eigen hoogte. Hierdoor weet je of de zadelpen lang genoeg is. Maar ook of hij los zit. En niet vast gerot is in het frame. De zadelpen zou direct los moeten komen zodra de klem losgedraaid is.

Kijk ook even aan de achterkant bij de inkeping. Hier mogen geen scheuren lopen. Dit zou erop kunnen duiden dat de vorige eigenaar hem te strak heeft aangedraaid en zodoende het frame heeft fijn geknepen. 

breuk bij zadelpen

Heb je te maken met een integrated seatpost (ISP)? Let dan op of hij nog voldoende lengte heeft voor je eigen zadelhoogte. Inkorten kan natuurlijk altijd. Bekijk ook de ISP onder de zadel bevestiging, ook hier kunnen scheuren voorkomen.

2. De Lak

Bekijk de algehele uitstraling van de lak. Oogt de fiets origineel? Of zijn er zaken bijgewerkt. Let dus op kleurverschillen of oneffenheden. Verwijder ook de beschermhoesjes (zoals lizard skins) van het frame. Wellicht probeert de verkoper iets te verhullen.

oneffenheden in de lak

Barsten in het frame zijn een No Go. Let ook op onschuldig ogende lakbarsten. Deze ontstaan namelijk niet zonder reden. Vaak in witte gedeeltes van de lak. Diepe krassen zijn minder zorgwekkend. Een kras is vaak een rechte streep. Terwijl een carbon breuk meer kartelig van aard is.

zogenoemede lakbarst

 Zoek naar slijtageplekken. Soms sleept de hak van de schoen langs het frame. Dit kan zelfs voor breuken zorgen wanneer de slijtage plek te diep gaat.

3. Bottom Bracket

Check de bottom bracket op speling. Ga op je hurken naast de fiets zitten. Pak met een hand een cranck en met de andere hand een frame buis. Draai ze evenredig. Probeer ze nu naar elkaar toe te drukken en van elkaar af te trekken. Nu mag je geen speling voelen.

test trapas op speling

Als je wel speling voelt kijk dan goed of de aluminium bus waar de lagers ingedraaid zitten geen speling heeft op het frame. Deze bussen komen regelmatig los. Dit betekend vaak het einde van het frame. Een belangrijk punt dus. Sommige Cannondale, Specialized of Trek frames hebben een carbon trapas huis. Dan kun je deze stap overslaan.

trap as bus los

4. Popnagels

Op een frame kunnen diverse delen vastgezet zijn met popnagels. Denk aan kabel geleiders en voorderailleurs. Check of deze popnagels nog vast zitten. Schakel een paar keer bij stilstand. Enkel de voorderailleur zou moeten bewegen en niet de pad waaraan hij bevestigd zit. Dit geldt hetzelfde voor de kabelgeleiders van de versnellingen en de remmen. Knijp de remmen in en bekijk de geleiders waaraan de kabels vastzitten of deze onder druk ook nog vast zitten.

popnagels voor derailleur

5. Bidonhouders

De bidonhouders zitten gemonteerd met zogenoemde blindklinkmoeren. Deze kunnen nog wel eens loslaten van het frame. Pak de bidonhouder vast en beweeg hem heen en weer. De bidonhouder kan flexibel zijn. Maar de boutjes mogen niet mee bewegen. Als je de boutjes ziet meebewegen dan zal de blinkklinkmoer loszitten.

bidonhouder los

6. De Voorvork

Check allereest of deze niet te kort is afgezaagd voor je eigen zithoogte. Een vorkbuis verlengen is niet altijd mogelijk. Als de verkoper dit toestaat; haal even de stem eraf. En controleer de vorkbuis op groeven en scheuren. Het komt vaak voor dat de boutjes op de stem te strak aangedraaid worden. De vorkbuis word hierdoor fijn geknepen. Met alle gevolgen van dien.

voorvork te strak

7. Rond het Cranckstel

Rondom de voorbladen kan schade aan het frame ontstaan. Door chain suck kunnen grote gaten in het frame geslagen zijn. Bekijk alle schades. Enkel lakschade is niet ernstig. Echter blootliggend carbon begint ernstiger te worden. Mountainbikes hebben over het algemeen meer last van chain suck.

8. Verlijmde Padden

Sommige frames hebben nog aluminium padden verlijmd in het carbon. Zowel in de voorvork en de achtervork. Omdat carbon een perfecte geleider is. Zal een carbon frame tijdens het fietsen altijd statisch geladen zijn. In combinatie met strooizout en nattigheid zal dit een razendsnelle corrosie van het aluminium activeren. De padden raken dan los van de verlijming. Dit herken je aan een spleet tussen het aluminium van de pad en het begin van het carbon vorkdeel.

De pad heeft losgelaten

9. Wiel ophanging

Aan de binnenzijde van de carbon achtervork, zitten kleine rvs plaatjes, welke het contact oppervlakte vormen tussen het wiel en het frame. Om slijtage te voorkomen. Deze plaatje kunnen eruit vallen, waardoor het wiel in het kale carbon zal vreten. En hierdoor scheef in het frame komt te zitten. Controleer op de aanwezigheid van deze plaatjes. Maar check ook of het wiel recht in het frame zit. Bij de achterrem en bij de trapas zou het wiel aan weerskanten evenveel ruimte moeten hebben. Als er doorgereden is met een krom of scheef zittend wiel dan kunnen er diepe slijtage plekken zitten aan de binnen kant van de achtervork. Ter hoogte van de band. Controleer deze plaatsen, dit zijn mogelijk zwakke punten geworden.

Plaatje op padden

10. Kabels

Kabels bewegen vrij langs het frame. En kunnen slijtage plekken veroorzaken in het carbon. Volg iedere kabel van begin tot eind. En controleer op slijt plekken. Een fiets waarvoor gezorgd is heeft stickertjes op slijt gevoelige plaatsen.

Diepe slijtplek van de kabel

11. Velgranden

Heeft de tweedehands fiets carbon wielen? Voel dan even of de remrand door het remmen niet uitgehold is. Een goede remrand moet gewoon vlak aanvoelen. Een holle velgrand is rijp voor de vuilnisbak. En levensgevaarlijk om mee te rijden.

12. Balhoofd

Balhoofd lagers liggen vaak in een aluminium schaal (cups). Deze zijn verlijmd aan het frame. Zoals alle andere aluminium delen aan een carbon frame kunnen deze schalen ook loskomen. Knijp even de voorrem in en beweeg de fiets van voor naar achter. Controleer het balhoofd op speling. Je kunt ook het stuur even optillen en het voorwiel een paar keer laten stuiteren. En letten op een dokkerend geluid. Een spelingvrij balhoofd maakt geen geluid. Indien speling geconstateerd word, draai deze dan eruit. Helpt dit niet dan kun je te maken hebben met kapotte lagers of een loszittende balhoofd cup.

Balhoofd cup is los

Conclusie

Hopelijk ben je niet teveel af geschrokken nu je dit gelezen hebt. Echter nu besef je wat defect kan zijn aan een gebruikt carbon frame.  Doorgaans zijn alle bovengenoemde problemen te repareren. Maar het is beter ze te herkennen voordat je eigenaar bent van een ander zijn probleem. Mocht je technische kennis ophouden bij het oppompen van de banden? Ga dan voor nieuwkoop. Of kies uit het assortiment van de (gebruikte) fietsen bij een erkend dealer. Dit is trouwens altijd een goede optie.