Prijs aanvraag

Via dit formulier kunt u ons vrijblijvend vragen stellen en de prijs aanvragen voor een carbon reparatie. Wij kunnen u pas een prijs geven als u ons een foto stuurt van de carbon schade. Geeft u ook even aan of u het frame wilt opsturen of afleveren.

1000 tekens over
Bestanden toevoegen

Heb ik een Pinarello of een Chinarello?

Ondanks dat Pinarello in 2012 de oorlog verklaarde aan de (ver)kopers van imitatie Pinarello’s, zijn deze zogenoemde Chinarello’s nog eenvoudig te bestellen in het verre oosten. Je komt nog steeds om in de aanbieders die via sites zoals Dhgate.com en Aliexpress.com hun neppe Pinarello, Cippolini of De Rosa raceframes aanbieden tegen spotprijzen.

Omdat de gemiddelde douanemedewerker geen moer verstand heeft van racefietsen, komen de nepperts nog dagelijks ons land binnen.

 

Van €4975,- voor €485,- Euro.

Vooral de Italiaanse merken lijken de klos. De nieuwste Pinarello Dogma F8 (frame set) is al aan te schaffen vanaf 485 euro. Overduidelijk dat het hier om een neppert moet gaan. De adviesverkoopprijs van een complete Pinarello Dogma F8 in 2015 stond op 6499,- euro. En een frame set op 4975,- euro.

Regelmatig komen er in onze werkplaats Chinarello’s voorbij. De eigenaren vertellen redelijk tevreden te zijn met hun namaak Pinarello. En ook met de wijze hoe deze werd opgestuurd vanuit China.

Het leek ons leuk om eens de (optische) verschillen tussen een echte Pinarello en de namaak Chinarello in kaart te brengen. Zodat ook jij dit straks kunt herkennen.

We vergeleken dus een nep Pinarello met een originele Pinarello Dogma F8 en namen deze onder loep.

Dit viel ons het meeste op:

 

Italiaans schroefdraad of BSA?

We geven het grootste herkenningspunt van de Chinarello alvast weg. De Chinarello gebruikt een BSA trapas huis. Dit terwijl Pinarello in zijn Dogma F8 enkel gebruik maakt van Italiaans schroefdraad.

bb italiaans draad geen bsa

 

Derailleurkabel insert

Aan de achterkant van de Chinarello is het niet zo nauw genomen met de afwerking. De Pinarello Dogma F8 heeft uit aerodynamica overwegingen een hobbeltje. De Chinarello is vlak.

di2 kabel insert aero

 

Remkabel insert

Deze verschilt ook met de originele versie. De rubber kabel insert is simpeler bij de Chinarello.

 kabels di2

 

Torx en inbus

De Pinarello gebruikt voor de montage van alle plastic afdekkapjes een torx boutje. Terwijl de Chinarello inbus boutjes gebruikt.

De bidonhouder nokjes liggen met een dikke bult op de buizen van de Chinarello. Bij de Dogma F8 zijn deze subtieler weggewerkt met een klein randje.

/bidonhoudernokjes

 

Lak

Het lakwerk is over het algemeen goed. De letters liggen echter dik bovenop het frame. Terwijl bij de Pinarello deze letters vaak strak onder de blanke lak zitten.

pinarello stickers

Laat je niet verlijden door het keurmerk van de UCI of een mooie handtekening van Mnr. Pinarello. Ook dit staat gewoon op de Chinarello.

uci logo goedgekeurd

made in italy pinarello

Made in Italy? Don’t think so L.

 

Het carbon

De Pinarello is grotendeels gemaakt van Toray’s T11001K carbon. Deze koolstofvezels bezitten een hoge stijfheid coëfficiënt. Al dan niet de hoogst mogelijke voor een carbon fiets van dit moment.  

Als we de matjes van de Chinarello van dichtbij bekijken dan vallen allereerst de carbon haren over de buitenzijde van de buizen op. Wellicht zaten deze nog vast in de mal van een vorige productie. Ze zitten verspreid over het hele frame.

 

carbon haar Carbon ‘haren’ uit eerdere producties kleven nog aan het frame.

Ook kom je hier en daar dicht geplamuurde gaten tegen. Oneffenheden vanuit de mal worden hiermee verdoezeld. De vraag is echter tot hoe diep in het laminaat ze zullen reiken? Dit kunnen mogelijke zwakke punten zijn.

 gaten in de voorvork

 Dicht geplamuurde gaten.

 

Toray carbon of niet?

Op de vraag of de chinezen ook een carbon hebben gebruikt identiek aan de Toray van de Pinarello Dogma kunnen we kort over zijn. Dat hebben ze niet. De buitenste laag van de neppert lijkt erg op de matten van de Pinarello Dogma F8. Echter op sommige plekken hebben de chinezen moeten schuren om de buis glad te krijgen. Hierdoor schuurden ze op sommige plekken door het nep laagje Toray carbon heen. En is een goedkoper UD carbon legsel zichtbaar. De imitatie Toray is dus enkel uit cosmetisch oogpunt gebruikt ipv uit constructief oogpunt.

ud carbon onder toray

Donkere vlekken verraden een ander soort carbon (UD legsel) onder een cosmetisch nep Toray laagje.

 

Geometrie

De geometrie van de Chinarello in de maat 54cm komt 100% overeen met de geometrie van de Pinarello Dogma F8.

 

Conclusie

Het viel ons op hoe geraffineerd de Chinarello is gekopieerd. We dachten: Ze zullen toch niet die hele asymmetrische constructie hebben nagebouwd? Bij de Pinarello Dogma F8 is namelijk de zitbuis gedeeltelijk uit het midden geplaatst. Alsook de seatstays en de liggende achtervork zijn asymmetrisch van elkaar gefabriceerd. Het Chinarello frame vertoont verbazingwekkend een identieke constructie. Het gebruikte carbon van de imitatie is niet zo best. Maar dat verbaast niemand voor deze prijs. De neppert is dus vooral interessant voor diegene die de looks prefereert boven een kwalitatief goed product.