- Details
-
Category: Carbon reparatie
-
Published: Wednesday, 23 March 2016 19:49
-
Hits: 71577
10 simpele tips om carbon schade te voorkomen.
Check onderstaande 10 simpele tips om toekomstige carbon schades te voorkomen.
1. Gebruik een momentsleutel.
Voor het aandraaien van o.a. het stuur en het zadel is bij carbon onderdelen hiervoor een momentsleutel te gebruiken sterk aan te bevelen. Veelal staat op het betreffende onderdeel reeds aangegeven wat het maximum aandraai moment moet zijn. Dit is aangegeven in newtonmeter Nm. Hierop kun je je momentsleutel instellen.
Let op dat dit dus een maximum aandraaimoment is. Je stuur kan bij een lager moment allang vast genoeg zitten. De kans bestaat nog steeds dat je het kapot kan draaien. Voer het aandraaimoment dan ook rustig op en test of het onderdeel voldoende vast zit. Draai niet klakkeloos door naar het gemelde aandraaimoment. Maar voer het stapsgewijs op.
2. Loctite op de bladboutjes
De bladboutjes in het cranckstel, bij mountainbikes vier en bij racefietsen vaak vijf stuks, kunnen regelmatig loskomen. Dit kan tijdens het fietsen ongemerkt gebeuren. De moerkant van het bladboutje schaaft dan langs het frame en kan een aantal carbon lagen meenemen.
Om los rammelen van het bladboutje te voorkomen adviseer ik loctite te gebruiken tijdens de montage hiervan. Fabrikanten gebruiken dit al af-fabriek. Maar gebruik loctite ook na ieder onderhoud.
3. Stel je schoenplaatjes af.
Indien de schoenplaatjes van SPD of bv. SPD SL teveel met de hakken naar binnen zijn afgesteld. Dan kan de hak van de schoen langs de achtervork van de fiets schuren. Doe dit lang genoeg en je hebt opeens een serieus gat in de vork zitten. Hou dus daarom altijd speling tussen de hak van de fietsschoen en het frame.
4. Stel de achterderailleur goed af.
De begrenzing boutjes op de achter derailleur zijn bedoeld om het hoogste en laagste punt op de cassette te bepalen. Zodra deze niet goed zijn afgesteld, mogelijk door gebruik van verschillende wielsets, dan kan de ketting op de laagste stand eraf lopen en klem komen te zitten tussen het frame en de cassette. Op de hoogste stand kan de derailleur meegepakt worden door de spaken welke de derailleur met het wiel mee de achtervork in trekt.
5. Stel de voorderailleur goed af.
Evenals de achterderailleur heeft de voorderailleur ook de begrenzing boutjes. Stel deze dus ook goed af. Risico op een grote carbon schade is aan de voorkant iets minder aanwezig. Wat wel belangrijk is, is de hoogte afstelling van de derailleur. Deze moet voldoende ruimte hebben over het grootste voortandwiel. Zodat deze elkaar nooit kunnen raken. Een tip is om inbussleutel 8 even op het voortandwiel te leggen. De voorderailleur moet nu precies bovenop de inbussleutel liggen.
6. Bekijk de omslag van je stuur.
Tijdens een (soms lullige) valpartij kan je stuur omslaan. Deze komt dan tot stilstand tegen de bovenbuis. Welke alle energie zal absorberen. Dit is een veel voorkomende schade. Zowel bij racefietsen als bij mountainbikes. Door de hendels en de hoogte van het stuur dusdanig af te stellen, zodat ze niet de bovenbuis raken bij omslag, kun je de schade tijdens een val beperken. Het blijft lastig aangezien je dan ook je zitpositie veranderd. Maar soms volstaat het om net die bar-end, lock-out of versnellingshendel even te verdraaien zodat niet deze maar je rubberen handvat eerst het frame raakt bij een crash.
7. Gebruik de juiste remblokken en stel ze af.
Remmen op full carbon velgen (racefiets) doe je het beste met hiervoor bestemde remblokken. Deze kunnen van kurk zijn of gemaakt van een materiaal wat de fabrikant geschikt acht. Remmen met de onjuiste remblokken kan teveel frictie veroorzaken waardoor de velgrand te heet kan worden. Hierdoor zal hij overmatig slijten of zelfs vervormen door oververhitting. Zorg natuurlijk ook dat de remblokken zijn afgesteld op het remvlak en niet net eronder. Controleer dit na het wisselen van de wielen.
8. Plaats stickers
Plak beschermende stickers op je frame waar de kabels in contact komen met het frame. Slijtage op deze plakken kan zorgen voor diepe gleuven en dus verzwakkingen in het carbon.
9. Vervang tijdig ketting en tandwielen
Het regelmatig vervangen van de ketting en bijbehorende cassette zal de kans op chainsuck verminderen. Doortrappen tijdens chainsuck vernield je frame achter het cranckstel. Met een hopeloze schade als gevolg.
10. Slag in je wiel
Rij niet te lang door met een slag in je wiel. Ongemerkt kan deze aanslepen tegen de achtervork. Dit vormt uiteraard op ten duur een gat. Spot je een slag in je wiel, haal hem er dus direct uit.
Tot slot: Gebruik een wandbeugel
Zolang de fiets niet de slaapkamer in mag dan is een wandbeugel in je garage een aanrader. De gekoesterde fiets hangt zodoende boven de overige troep in de garage. Het omvallen van een trapje een opoefiets of wat dan ook, kan op je kostbare bezit een lelijke schade veroorzaken. En een eeuwig schuldgevoel.