Heb ik een Pinarello of een Chinarello?

Heb ik een Pinarello of een Chinarello?

Ondanks dat Pinarello in 2012 de oorlog verklaarde aan de (ver)kopers van imitatie Pinarello’s, zijn deze zogenoemde Chinarello’s nog eenvoudig te bestellen in het verre oosten. Je komt nog steeds om in de aanbieders die via sites zoals Dhgate.com en Aliexpress.com hun neppe Pinarello, Cippolini of De Rosa raceframes aanbieden tegen spotprijzen.

Omdat de gemiddelde douanemedewerker geen moer verstand heeft van racefietsen, komen de nepperts nog dagelijks ons land binnen.

 

Van €4975,- voor €485,- Euro.

Vooral de Italiaanse merken lijken de klos. De nieuwste Pinarello Dogma F8 (frame set) is al aan te schaffen vanaf 485 euro. Overduidelijk dat het hier om een neppert moet gaan. De adviesverkoopprijs van een complete Pinarello Dogma F8 in 2015 stond op 6499,- euro. En een frame set op 4975,- euro.

Regelmatig komen er in onze werkplaats Chinarello’s voorbij. De eigenaren vertellen redelijk tevreden te zijn met hun namaak Pinarello. En ook met de wijze hoe deze werd opgestuurd vanuit China.

Het leek ons leuk om eens de (optische) verschillen tussen een echte Pinarello en de namaak Chinarello in kaart te brengen. Zodat ook jij dit straks kunt herkennen.

We vergeleken dus een nep Pinarello met een originele Pinarello Dogma F8 en namen deze onder loep.

Dit viel ons het meeste op:

 

Italiaans schroefdraad of BSA?

We geven het grootste herkenningspunt van de Chinarello alvast weg. De Chinarello gebruikt een BSA trapas huis. Dit terwijl Pinarello in zijn Dogma F8 enkel gebruik maakt van Italiaans schroefdraad.

bb italiaans draad geen bsa

 

Derailleurkabel insert

Aan de achterkant van de Chinarello is het niet zo nauw genomen met de afwerking. De Pinarello Dogma F8 heeft uit aerodynamica overwegingen een hobbeltje. De Chinarello is vlak.

di2 kabel insert aero

 

Remkabel insert

Deze verschilt ook met de originele versie. De rubber kabel insert is simpeler bij de Chinarello.

 kabels di2

 

Torx en inbus

De Pinarello gebruikt voor de montage van alle plastic afdekkapjes een torx boutje. Terwijl de Chinarello inbus boutjes gebruikt.

De bidonhouder nokjes liggen met een dikke bult op de buizen van de Chinarello. Bij de Dogma F8 zijn deze subtieler weggewerkt met een klein randje.

/bidonhoudernokjes

 

Lak

Het lakwerk is over het algemeen goed. De letters liggen echter dik bovenop het frame. Terwijl bij de Pinarello deze letters vaak strak onder de blanke lak zitten.

pinarello stickers

Laat je niet verlijden door het keurmerk van de UCI of een mooie handtekening van Mnr. Pinarello. Ook dit staat gewoon op de Chinarello.

uci logo goedgekeurd

made in italy pinarello

Made in Italy? Don’t think so L.

 

Het carbon

De Pinarello is grotendeels gemaakt van Toray’s T11001K carbon. Deze koolstofvezels bezitten een hoge stijfheid coëfficiënt. Al dan niet de hoogst mogelijke voor een carbon fiets van dit moment.  

Als we de matjes van de Chinarello van dichtbij bekijken dan vallen allereerst de carbon haren over de buitenzijde van de buizen op. Wellicht zaten deze nog vast in de mal van een vorige productie. Ze zitten verspreid over het hele frame.

 

carbon haar Carbon ‘haren’ uit eerdere producties kleven nog aan het frame.

Ook kom je hier en daar dicht geplamuurde gaten tegen. Oneffenheden vanuit de mal worden hiermee verdoezeld. De vraag is echter tot hoe diep in het laminaat ze zullen reiken? Dit kunnen mogelijke zwakke punten zijn.

 gaten in de voorvork

 Dicht geplamuurde gaten.

 

Toray carbon of niet?

Op de vraag of de chinezen ook een carbon hebben gebruikt identiek aan de Toray van de Pinarello Dogma kunnen we kort over zijn. Dat hebben ze niet. De buitenste laag van de neppert lijkt erg op de matten van de Pinarello Dogma F8. Echter op sommige plekken hebben de chinezen moeten schuren om de buis glad te krijgen. Hierdoor schuurden ze op sommige plekken door het nep laagje Toray carbon heen. En is een goedkoper UD carbon legsel zichtbaar. De imitatie Toray is dus enkel uit cosmetisch oogpunt gebruikt ipv uit constructief oogpunt.

ud carbon onder toray

Donkere vlekken verraden een ander soort carbon (UD legsel) onder een cosmetisch nep Toray laagje.

 

Geometrie

De geometrie van de Chinarello in de maat 54cm komt 100% overeen met de geometrie van de Pinarello Dogma F8.

 

Conclusie

Het viel ons op hoe geraffineerd de Chinarello is gekopieerd. We dachten: Ze zullen toch niet die hele asymmetrische constructie hebben nagebouwd? Bij de Pinarello Dogma F8 is namelijk de zitbuis gedeeltelijk uit het midden geplaatst. Alsook de seatstays en de liggende achtervork zijn asymmetrisch van elkaar gefabriceerd. Het Chinarello frame vertoont verbazingwekkend een identieke constructie. Het gebruikte carbon van de imitatie is niet zo best. Maar dat verbaast niemand voor deze prijs. De neppert is dus vooral interessant voor diegene die de looks prefereert boven een kwalitatief goed product. 

Waar op letten bij de aanschaf van een gebruikt carbon frame.

Waar op letten bij het kopen van een carbon frame?  12 Verborgen Gebreken.

Op jacht naar een strakke gebruikte carbon fiets? Check deze 12 Cruciale punten voordat je tot aankoop overgaat.

Bij New Carbon hoor ik het vaak. Iemand begint met “ik heb via marktplaats een fiets gekocht maar…nu krijg ik de zadelpen niet omhoog” of “…de bidonhouders blijven rammelen”.

Na de aankoop van een gebruikte carbon racefiets of mountainbike kun je voor verassingen komen te staan. Dan staan wij natuurlijk voor je klaar. Maar het is beter om niet de problemen van de vorige eigenaar over te nemen. Hier volgen de 12 aankooptips van New Carbon!

 

1. De Zadelpen

Haal de zadelpen los en stel hem af op je eigen hoogte. Hierdoor weet je of de zadelpen lang genoeg is. Maar ook of hij los zit. En niet vast gerot is in het frame. De zadelpen zou direct los moeten komen zodra de klem losgedraaid is.

Kijk ook even aan de achterkant bij de inkeping. Hier mogen geen scheuren lopen. Dit zou erop kunnen duiden dat de vorige eigenaar hem te strak heeft aangedraaid en zodoende het frame heeft fijn geknepen. 

breuk bij zadelpen

Heb je te maken met een integrated seatpost (ISP)? Let dan op of hij nog voldoende lengte heeft voor je eigen zadelhoogte. Inkorten kan natuurlijk altijd. Bekijk ook de ISP onder de zadel bevestiging, ook hier kunnen scheuren voorkomen.

2. De Lak

Bekijk de algehele uitstraling van de lak. Oogt de fiets origineel? Of zijn er zaken bijgewerkt. Let dus op kleurverschillen of oneffenheden. Verwijder ook de beschermhoesjes (zoals lizard skins) van het frame. Wellicht probeert de verkoper iets te verhullen.

oneffenheden in de lak

Barsten in het frame zijn een No Go. Let ook op onschuldig ogende lakbarsten. Deze ontstaan namelijk niet zonder reden. Vaak in witte gedeeltes van de lak. Diepe krassen zijn minder zorgwekkend. Een kras is vaak een rechte streep. Terwijl een carbon breuk meer kartelig van aard is.

zogenoemede lakbarst

 Zoek naar slijtageplekken. Soms sleept de hak van de schoen langs het frame. Dit kan zelfs voor breuken zorgen wanneer de slijtage plek te diep gaat.

3. Bottom Bracket

Check de bottom bracket op speling. Ga op je hurken naast de fiets zitten. Pak met een hand een cranck en met de andere hand een frame buis. Draai ze evenredig. Probeer ze nu naar elkaar toe te drukken en van elkaar af te trekken. Nu mag je geen speling voelen.

test trapas op speling

Als je wel speling voelt kijk dan goed of de aluminium bus waar de lagers ingedraaid zitten geen speling heeft op het frame. Deze bussen komen regelmatig los. Dit betekend vaak het einde van het frame. Een belangrijk punt dus. Sommige Cannondale, Specialized of Trek frames hebben een carbon trapas huis. Dan kun je deze stap overslaan.

trap as bus los

4. Popnagels

Op een frame kunnen diverse delen vastgezet zijn met popnagels. Denk aan kabel geleiders en voorderailleurs. Check of deze popnagels nog vast zitten. Schakel een paar keer bij stilstand. Enkel de voorderailleur zou moeten bewegen en niet de pad waaraan hij bevestigd zit. Dit geldt hetzelfde voor de kabelgeleiders van de versnellingen en de remmen. Knijp de remmen in en bekijk de geleiders waaraan de kabels vastzitten of deze onder druk ook nog vast zitten.

popnagels voor derailleur

5. Bidonhouders

De bidonhouders zitten gemonteerd met zogenoemde blindklinkmoeren. Deze kunnen nog wel eens loslaten van het frame. Pak de bidonhouder vast en beweeg hem heen en weer. De bidonhouder kan flexibel zijn. Maar de boutjes mogen niet mee bewegen. Als je de boutjes ziet meebewegen dan zal de blinkklinkmoer loszitten.

bidonhouder los

6. De Voorvork

Check allereest of deze niet te kort is afgezaagd voor je eigen zithoogte. Een vorkbuis verlengen is niet altijd mogelijk. Als de verkoper dit toestaat; haal even de stem eraf. En controleer de vorkbuis op groeven en scheuren. Het komt vaak voor dat de boutjes op de stem te strak aangedraaid worden. De vorkbuis word hierdoor fijn geknepen. Met alle gevolgen van dien.

voorvork te strak

7. Rond het Cranckstel

Rondom de voorbladen kan schade aan het frame ontstaan. Door chain suck kunnen grote gaten in het frame geslagen zijn. Bekijk alle schades. Enkel lakschade is niet ernstig. Echter blootliggend carbon begint ernstiger te worden. Mountainbikes hebben over het algemeen meer last van chain suck.

8. Verlijmde Padden

Sommige frames hebben nog aluminium padden verlijmd in het carbon. Zowel in de voorvork en de achtervork. Omdat carbon een perfecte geleider is. Zal een carbon frame tijdens het fietsen altijd statisch geladen zijn. In combinatie met strooizout en nattigheid zal dit een razendsnelle corrosie van het aluminium activeren. De padden raken dan los van de verlijming. Dit herken je aan een spleet tussen het aluminium van de pad en het begin van het carbon vorkdeel.

De pad heeft losgelaten

9. Wiel ophanging

Aan de binnenzijde van de carbon achtervork, zitten kleine rvs plaatjes, welke het contact oppervlakte vormen tussen het wiel en het frame. Om slijtage te voorkomen. Deze plaatje kunnen eruit vallen, waardoor het wiel in het kale carbon zal vreten. En hierdoor scheef in het frame komt te zitten. Controleer op de aanwezigheid van deze plaatjes. Maar check ook of het wiel recht in het frame zit. Bij de achterrem en bij de trapas zou het wiel aan weerskanten evenveel ruimte moeten hebben. Als er doorgereden is met een krom of scheef zittend wiel dan kunnen er diepe slijtage plekken zitten aan de binnen kant van de achtervork. Ter hoogte van de band. Controleer deze plaatsen, dit zijn mogelijk zwakke punten geworden.

Plaatje op padden

10. Kabels

Kabels bewegen vrij langs het frame. En kunnen slijtage plekken veroorzaken in het carbon. Volg iedere kabel van begin tot eind. En controleer op slijt plekken. Een fiets waarvoor gezorgd is heeft stickertjes op slijt gevoelige plaatsen.

Diepe slijtplek van de kabel

11. Velgranden

Heeft de tweedehands fiets carbon wielen? Voel dan even of de remrand door het remmen niet uitgehold is. Een goede remrand moet gewoon vlak aanvoelen. Een holle velgrand is rijp voor de vuilnisbak. En levensgevaarlijk om mee te rijden.

12. Balhoofd

Balhoofd lagers liggen vaak in een aluminium schaal (cups). Deze zijn verlijmd aan het frame. Zoals alle andere aluminium delen aan een carbon frame kunnen deze schalen ook loskomen. Knijp even de voorrem in en beweeg de fiets van voor naar achter. Controleer het balhoofd op speling. Je kunt ook het stuur even optillen en het voorwiel een paar keer laten stuiteren. En letten op een dokkerend geluid. Een spelingvrij balhoofd maakt geen geluid. Indien speling geconstateerd word, draai deze dan eruit. Helpt dit niet dan kun je te maken hebben met kapotte lagers of een loszittende balhoofd cup.

Balhoofd cup is los

Conclusie

Hopelijk ben je niet teveel af geschrokken nu je dit gelezen hebt. Echter nu besef je wat defect kan zijn aan een gebruikt carbon frame.  Doorgaans zijn alle bovengenoemde problemen te repareren. Maar het is beter ze te herkennen voordat je eigenaar bent van een ander zijn probleem. Mocht je technische kennis ophouden bij het oppompen van de banden? Ga dan voor nieuwkoop. Of kies uit het assortiment van de (gebruikte) fietsen bij een erkend dealer. Dit is trouwens altijd een goede optie. 

Bidonhouder nokjes vervangen

Bidonhouder los?

Nieuw schroefdraad voor bidonhouder montage

bidonhouderdraad

 

Blindklinkmoer en epoxy

Tijdens verkeerde montage, een valpartij of door corrosie kunnen de aluminium schroefdraad nokjes (blindklinkmoeren) waarop de bidonhouder gemonteerd zit uit het frame scheuren of loslaten. Waardoor een sterke montage van de bidonhouder niet meer mogelijk is. Deze zogenoemde blindklinkmoeren waarin de bidonhouder zit geschroeft zijn te vervangen. Echter is vaak het carbon ook beschadigd waardoor het aanbrengen van epoxy en carbonmateriaal noodzakelijk is. Als het gat voor het schroefdraad groter geworden is dan kan een overmaatse blindklinkmoer gemonteerd worden (M5 of M6). Uiteraard is het cosmetisch mooier om het gat weer dicht te maken met carbon en een nieuw gaatje te boren voor de originele M4 of M3 blindklinkmoer. Het geheel zal met een strakke lak afgewerkt worden.

Bij sommige frames ontbreekt de mogelijkheid een (tweede) bidonhouder te monteren. Wij kunnen dan gaten boren en de blindklinkmoeren monteren. Een extra bidonhouder is dan eenvoudig te monteren.

Verzendadres

Verzendadres of afleveren op afspraak

U kunt ons bezoeken op werkdagen tussen 08:00 en 17:00. Of gebruikt u onderstaande adres voor de verzending.

 

carbon reparatie warmenhuizen 

 
 
New Carbon
De Hoek 31
1601 MR Enkhuizen
Tel: 06 - 55113325
Email

Achtervork lagers vervangen

Achtervork lagers vervangen

 

scalpel achtervork lagers

 

Carbon schade door defecte lagers

Bij een mountainbike met een geveerde achtervork kan carbon schade ontstaan zodra de lagers van de scharnierpunten van de verende achtervork versleten zijn of zelfs vast staan.

Bij binnenkomst van een dergelijke schade checken wij dus altijd of deze lagers van de achtervork nog functioneren. Indien zij vast staan zal tijdens het inveren teveel druk komen op de gedeeltes net voor het veerpunt. De druk welke het defecte scharnierpunt overbrengt op de achtervork kan mogelijk carbon schade veroorzaken. Tot op dit moment hebben wij dit een aantal keer gezien bij de Cannondale Scalpel 29.

Om carbon schade te voorkomen kunt u voor het regelmatig vervangen van de lagers ook bij ons aankloppen. Check daarom de achtervork regelmatig op speling of eventueel bruine uitslag (roestwater) bij het scharnierpunt.

More Articles ...

  1. Vraag prijs aan